Esittelyssä Aboad: Jenna

Kuka olet ja miten päädyit Aboadille?

Olen Jenna, seikkailuista ja haasteista syttyvä markkinoinnin johtamisen maisteriopiskelija Vaasan yliopistosta. Minua kiinnostaa erityisesti data-analytiikka ja sen tuomat mahdollisuudet markkinoinnin kentässä. Aloitin Aboadilla harjoittelijana kesäkuun loppupuolella odotukset korkealla ja fiilikset vieläkin korkeammalla.

Päädyin harjoittelijaksi Aboadille jotakuinkin sattuman (ja/tai kohtalon) kautta. Kirjoitellessani viime syksynä kandiani data-analytiikasta ja syventyessäni aiheeseen internetin ihmeellisessä maailmassa, törmäsin yritykseen nimeltä Aboad. Yritys vaikutti mielenkiintoiselta ja laitoinkin sen tuolloin seurantaan Linkedinissä.

Vietin kevätlukukauden Australiassa vaihdossa ja suunnitelmana oli, että jos Suomesta kesätöitä ei löytyisi, niin jäisin maapallon toiselle puolelle työskentelemään. Alkukeväästä selailin kuitenkin Linkediniä ja törmäsin Aboadin julkaisemaan blogikirjoitukseen. Kirjoituksen luettuani ja nettisivuihin syvennyttyäni kiinnostukseni heräsi, ja päätin ottaa Aboadiin yhteyttä kyselläkseni harjoittelumahdollisuudesta heille. Kuinka ollakaan, muutaman etähaastattelun jälkeen harjoitteluni oli lyöty lukkoon ja aloituspäivä sovittu!

Miksi hait Aboadille?

Olen aina ollut kiinnostunut markkinoinnin analyyttisemmasta puolesta ja ajatuksesta, että päätökset pohjataan dataan eikä pelkästään mututuntumaan. Aboadin liiketoiminta vaikutti sujahtavan samaan muottiin ajattelutapani kanssa. Liiketoimintalähtöinen markkinointi, lean-ajattelu ja jatkuva kehittyminen kuulostivat omaan korvaani juuri siltä, minkälaisia periaatteita haluaisin itsekin markkinoijana toteuttaa. Ajattelin myös, että tässä yrityksessä saisin varmasti kokonaisvaltaisen ja monipuolisen kuvan digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueista, sillä kyseessä ei ole liian iso ja kankea korporaatio.

Mitä odotit harjoittelulta?

Käytännössä en aivan tiennyt mitä odottaa, sillä harjoittelu oli ensimmäinen ns. “oman alan” työpaikkani! Jonkinlaiset odotukset kohdistuivat kuitenkin analyyttisten taitojen kehittämiseen, uuden oppimiseen ja työkokemuksen hankkimiseen. Odotin harjoittelun alkua innolla ja tietynlaisen kuvan innostukseni tasosta saa vastauksestani Juhan kysyessä harjoitteluni alussa, mitä haluaisin oppia: “Haluan oppia kaiken.”

Mitä teet vapaa-ajalla?

Jos vapaa-aikaa on tiedossa pidempi jakso, vietän sen mielelläni reissaten ulkomailla. Arkena vapaa-aika kuluu sen sijaan ystävien kanssa ja urheillessa. Tykkään iltaisin nostella isoja painoja crossfit boxilla ja rymistellä menemään rugbykentillä, jotta pää on tyhjä ja seesteinen uuden työpäivän alkaessa.

Minkälaiset fiilikset sinulla on nyt?

Innostunut ja kiitollinen olisivat sanat, joilla kuvailisin fiiliksiäni harjoitteluajalta tähän asti. Olen oppinut joka päivä jotain uutta ja pikkuhiljaa olen huomannut myös kehittyneeni ja sisäistäneenikin jotain. Muutamana päivänä toki turhautuminenkin on saattanut nostaa päätään, sillä olen hieman kärsimätön tyyppi ja haluaisinkin osata kaiken heti. Harjoittelu on kuitenkin opettanut minulle kärsivällisyyttä ja myös tietynlaista armollisuutta itseäni kohtaan.

Paras vinkkisi markkinoinnista?

En ole ehkä niin kokenut markkinoinnin konkari, kuin työkaverini, enkä näin ollen pysty antamaan mitään tähtitieteellistä neuvoa markkinoinnista, mutta sen olen oppinut Aboadilla työskentelystä, että aina saa kysyä. Kysyminen toi minulle harjoittelupaikan ja kysymällä olen myös kehittynyt harjoitteluni aikana. Jokainen kysymys on kysymisen arvoinen!

Kirjoittaja

Digital Marketing Trainee

Jenna painii vielä höyhensarjalaisena markkinoinnin kentässä, mutta on innokas oppimaan digitaalisesta markkinoinninnin uusimmat temput. Hänen kiinnostuksensa kohdistuu erityisesti markkinoinnin analyyttiseen puoleen.